Pagina's

donderdag 26 juli 2012

° etappe 24 - 28km naar La Ville aux Dames

Was het gisteren een mindere dag, vandaag werd het ruimschoots goedgemaakt. Ja het was verschrikkelijk warm, 35 graden alstublieft, maar er stond een licht windje en ik heb mijn route een beetje aangepast zodat ik meer schaduw had. Nadeel was dan weer de extra kilometers meer. Soit, we zijn er geraakt vandaag.
Bij het aankomen in Château Renault gisterenavond dacht ik verdorie toch wat een onvriendelijke mensen hier. Toen ik een auto wou laten stoppen om naar de camping te vragen stak die vent cordialement zijn middenvinger op. Maar vanmorgen bij het vertrek sprak er mij een madammeke aan met de vraag of ik naar Santiago ging. Jawel mevrouw! Of ik even mee wou gaan naar huis voor een tasje koffie. Tuurlijk, het was op de weg. Madeleine zo heette ze en ze vertelde honderduit. Claude haar man moest foto’s nemen van me op haar terras. Oh j’aime bien les petit Belges zei ze nog. Koffie en koekskes en nog een hele uitleg over de weg die ik moest nemen zodat ik in de schaduw kon lopen. Fijne mensen, ik stuur ze een kaartje. 

Aan het kasteel van Valmer ontmoette ik Jacques, de tuinman van de gravin. Een jonge gast nog die allerlei exotische groenten moest kweken van madam. Hij ging ook naar Compostela vertrekken maar vanuit de Puy en Velay. Ik wou hem nog vragen of zijn bazin nog een kop had. Waren die niet allemaal een kopje kleiner gemaakt die graven en baronnen ten tijde van de Franse revolutie ? 

En iets verder in Chancay was mijn drinkwater op. Wel, ik ben op de hof van de wijnboer van de Vauvray terechtgekomen om mijn camelbag te vullen. 4 liter water heb ik gedronken vandaag, het zweet lekte door mijn klakske door. Ik moest de kelder bezoeken en kreeg een hele rondleiding van madam. 3 weken geleden was er nog een pelgrim langsgeweest zo zei ze maar die vroeg om zijn drinkebus te vullen met wijn. Toffe madam, ze leverde ook aan Belgiê. Het zou ook een petilleux zijn, een schuimwijn dus. Ik ga eens opletten. 

En dan de oversteek van de Loire. Niet le Loir maar La Loire de stroom. Die is gepasseerd, kinderspel eigenlijk want er ligt een brug. Mooie stroom maar volgens de lokale bevolking is hij helemaal dichtgeslibt. Er staan zelfs bomen op het slib. Zo hebben we dus het departement Loir et Cher geruild voor het departement Indre et Cher. 
Rond halfacht kwam ik dan op de camping aan. Er stond een pizzatent en dat was een treffer. Un américaine pour moi monsieur. Ik heb er nog een halve over voor morgen. De mevrouw van de camping heeft me met haar golfkarretje naar de pizzatent gebracht. Dat rijdt wel plezant. Morgen trekken we naar Montbazon. Ne korte, dat geeft me wat tijd om inkopen te doen hier in Tours. Ze spreken van hevig onweer morgen, we zien wel. 

Slaapwel. Ik heb er nog wat fotootjes bijgezet 

Deze heb ik gelopen voor Raf Van Damme 

Reacties (4)
Nieuws uit Berchem
Gegroet jan. Ons Annieke is nu 1 week terug thuis. De Kine is 4 X geweest. Het gaat langzaal vooruit. Ik heb gebeld met Annick. Ma of Di gaan we proberen van op bezoek te gaan om de rolwagen nog maar eens te lenen. Annie is daar vaste klant van. Verder er blijven in geloven Jan. het gaat lukken. 
28-07-2012 om 15:07 geschreven door Mill & Annie 

groeten hallo jan,

het is wel al een tijdje geleden dat ik nog iets neergeschreven heb, maar we volgen het wel elke dag, als ik je verslag lees zie ik ons zo terug op de fiets zitten. Hier is het ook heel warm vandaag en de eerste onweders zijn op komst, ik hoop dat jij daarvan gespaard mag blijven. het is toch wel fantastisch wat gij aan het doen zijt en buiten uw val valt het allemaal nogal mee. Jan ik wens je nog een heel fijne tocht verder en moest je in Moustey komen is er voor de kerk een kleine hoeve een b&b daar hebben wij geslapen een fantastische jonge vrouw die ons echt in de watten gelegd heeft. daar staat ook een steen met het opschrift nog 1000 km. Jan het ga je goed man. 
27-07-2012 om 16:40 geschreven door Roger Vanwynsberghe 

veel succes 

Bedankt voor de fijne babbel! De foto plakt al in ons vaknantieschrijfboek! We wensen jou nog heel veel succes en superervaringen! Vele groeten pftt 
27-07-2012 om 14:10 geschreven door pftt

eten en drinken 

hoi Jan het gaat al vlot zo te zien , en u camelbag gevuld bij een wijnboer toch nie met wijn zeker hahahaha , ik denk dat ge nog geen honger gehad hebt hé ,uw buikje zal misschien eerder nog verdikt zijn als ik hier lees wat jij allemaal eet hihihihihi ,en dan bij al die mensen waar je thuis bent iets gaan drinken gauw eens naar het toillet zeker of is dat allemaal in de bosjes ?? Kontje bloot haahahaha alé vooruit ik vind het altijd zeer leuk om dit allemaal te lezen ik leef er echt in mee tof !!!! Tot de volgende ,groetjes karin 
27-07-2012 om 12:15 geschreven door vercauteren karin




Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: