Pagina's

vrijdag 13 juli 2012

° etappe 11 - 16km naar Oursel Maison

Om 7u30 was ik wakker en mijn 2 maten niet kort daarna. Het deed een beetje vreemd aan om in een goed bed wakker te worden. Mijn maten hadden ook goed geslapen. Na een eenvoudig ontbijtje in het hotel hebben ze me terug afgezet daar waar ik gisteren gestopt was. Eerlijk duurt het langs en ik zou het niet anders gewild hebben. Van daaruit ben ik dan een stuk terug gelopen naar het Maison Medical waar Dr. Bachelet de draadjes verwijderde. Hij had er serieus wat job aan vanwege het korstje dat erop was gekomen. Ik moest niets betalen. Dat wordt weer een kaartje om op te sturen. Die brave man zijn dochter was ook pelgrim maar ze liep de camino in stukken. Net zoals de uitbaters van de camping hier in Oursel Maison. 
Eigenlijk is het Francastel, een deelgemeenteke. Dan nog even de apotheker binnengewipt om een serie pleisters, de tabac-presse om een SIM kaart van SRF. Eindelijk heb ik er eentje maar surfen gaat nog niet. Ik denk dat het even duurt vooraleer dat die geactiveerd is. 
Het was een korte etappe vandaag maar een erg natte. Ik heb jammer genoeg mijn bottienen niet kunnen drooghouden. Ondanks de lagen ledervet die ik in het leder had ingewreven. Ook de gamaches waren kleddernat. Niets gekort, het water stroomde letterlijk in beken de heuvelende wegen af, een weg naar beneden zoekend. Nu hangen mijn bottienen te drogen in de voortent van 'mijne' karavan. Seffens als het ophoudt met regenen ga ik keitjes zoeken om te verwarmen op m'n gaspitje. Die steek ik dan in mijn bottienen zodat ze wat droger kunnen worden. 
De GPS had kuren vandaag. Ik liep met mijn ogen dicht naar dezelfde straat in een andere gemeente. Naar Maisoncelle meer bepaald. De uitbater hier kende het probleem. Iedereen heeft daar last mee. Dat schol een extra uurke stappen. So what. 
"Avez-vous un tampon madame ?” is een vraag die bij de modale nederlandssprekende belg de wenkbrauwen doet fronsen. Een beetje vergelijkbaar met onze reactie als we onze Noorderburen hun behoefte aan een grote boodschap horen aankondigen. Steeds vroeg ik “Avez-vous un cachet svp Madame pour mon carnet de Pélérin ?” of “Hebt u een stempel voor mijn pelgrimsboekje ?” Fout is het niet maar “Tampon” is beter. Voor hen die me willen volgen, dit ter info. Je zal geen lel om je oren krijgen. 
Op de camping aangekomen mocht ik een caravan in gebruik nemen van de uitbater. De grond is zo nat dat je er tot aan je enkels in wegzakt. Ook hij is pelgrim, vandaar zijn geste, en legt jaarlijks stukken af van de camino. Dat is ook een manier. Ook deze camping staat zo leeg als het maar kan zijn. Op een Nederlander op doorreis en 2 jonge Nederlandse meisjes na die hier met een “Kemper” kwamen aangereden en me vroegen of ik hun warmwaterinstallatie niet kon in gang krijgen.' Na de douche' zei ik. ’t Bleek niet meer nodig, de zekeringen op het terrein waren gesprongen. En ondertussen blijft het maar regenen. ’t Begint zowat op de zondvloed te trekken. Mogelijk zit Sint Jacob ertussen, immers bij de voorbereidingen had ik gedreigd hem zijn palster af te pakken, een paraplu in de plaats te geven en hem op een regenton te zetten indien hij niet voor beter weer zorgde. Ik heb spijt van mijn dreigementen nu. 
Voor morgen in Beauvais tref ik het. Ik heb zojuist gebeld met een dame die er een gite voor pelgrims openhoudt. Ik mag er morgen naartoe. Een halfuurke op voorhand moet ik even bellen en dan komt die dame opendoen. De campinguitbater heeft het adres voor me opgezocht. Hij vertelde me ervan. Gelukkig heb ik daarjuist mijn tent nog wat kunnen drogen want die zat al nat in de zak sinds eergisteren. Seffens een trekske slapen en morgen gaan we vroeg op stap. Illusies moet ik me niet maken, een Nederlander, op doorreis naar de Dordogne beweert dat het morgen de ganse dag gaat regenen. I
k ga proberen mijn andere kousen ook nog droog te krijgen. Ik heb hier wireless zodat ik al eens heb kunnen skypen met het thuisfront en ook heb ik al wat fotokes kunnen downloaden 

Pierre, kameraad, dit was een kort stukje Camino maar daar hield je van : Kort en bondig en "just". 
Deze etappe heb ik gelopen met jou in gedachten. 4 jaar geleden, 13 juli 2008, veel te vroeg toch.



Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: