Pagina's

zaterdag 21 juli 2012

° etappe 19 - 31km naar Bonneval

Om 6 uur was mijne roommate de Fransman al wakker. De jonge gast met zijn dikke oorbellen die normaal ook in onze kamer zou slapen was ergens anders gekropen. Het zekere voor het onzekere gekozen waarschijnlijk vanwege de snurkdreiging. Onze Nederlandse fietscompagnon draaide zich nog even om. Die had een hele rit voor de boeg vandaag. Van Chartres naar Tours, een goeie 170 km. Een ondernemende kerel want die wist ook niet waar ie ’s avonds ergens een bed zou vinden. Alles lukt bij die mannen, zelfs onvoorbereid en de taal niet machtig trekken die kerels hun plan. Dat staat me wel aan. Ik heb een heel diepzinnig gesprek gehad met die man. Ik ben begot vergeten van zijn naam te vragen maar ik heb hem mijn blog gegeven. Misschien hoor ik nog wel iets van hem. Met het geloof te verwaarlozen is de ruggengraat kwijt in onze samenleving zo sprak hij. Met sterke argumenten onderbouwd moest ik hem gelijk geven. 
En dan was er Philippe, een sobere maar gezellige kerel die ook op pelgrimstocht was. In stukskes. Ik ben benieuwd hoe hij het nu stelt. Hij ging bij de nonnekes slapen in St. Piat. Hij was Peintre – Artiste, schilder kunstenaar maar daar kon hij amper zijn baguettes mee verdienen. Erg gelovige mens en ik begin daar nu op een andere manier naar te kijken. 
Die jeugdherbergen vind ik echt de moeite. Ik zie het verschil niet met een crown plaza of om het even wat. Basic, ’t is een stuk gezelliger en je hebt binnen de kortste keren wat klap. Voor 15 euro en eerlijk gezegd …. Je hebt toch maar enkel een goed bed nodig hé ? Wat heb je aan al die weelderige luxe van een 5 sterren hotel als je er het grootste deel van je tijd doorbrengt in een Louis Quatorze bed met je ogen dicht ? Al slapende dromend van hoe je het nog sjieker had kunnen hebben ? Maar ik gun het hen. 
Flikken en Gendarmes, ik wist niet dat er zoveel waren. Honderden zwanen zijn er mij vandaag voorbijgevlamd. Aan een tankstation stonden er een paar politiezwanen hun motor te poetsen. Enkele minuten daarna kwamen er een paar gendarmezwanen aangebold. ’t Was precies koude oorlog, ze gunden elkaar geen blik. Met de Tour-perikelen was het een ganse bedoening in Chartres, ook in Bonneville maar toen ik er aankwam was het feestgedruis al geweken. Ja zeg 1 uur en 10 minuten deden die coureurs erover volgens mijn Belgische campingbuurman hier. Ik heb er 8 uur over gedanst. Beetje saaie weg wel, niet zo mooi als gisteren maar morgen kunnen er weer verrassingen in’t sop liggen.
Goeie benen en voeten gehad vandaag. Ik zat bijna aan 4km/uur bij een vrij vlakke weg. Niet dat het wat uitmaakt hoor maar het tempo gaat omhoog en zo heb ik ’s avonds wat meer tijd voor mezelf. Voor de eerste keer kreeg ik dat zuiders accentje vandaag. Sjirpende krekels, zo sprekend voor ‘le Midi’. Zo ver staan we nog niet maar vandaag, zo vanaf een 10km voor Bonneval, lieten die krekels zich al volop horen. Hier op de camping moest ik maar 7 Euro betalen. Op die manier, onze nationale feestdag indachtig, kon ik mij een menuke van 10 euro permitteren. Dessert inbegrepen. Frietjes met gegrilde ham en een creme glaceke, geflankeerd door een pichet de vin blanc. Een mooi contrast met die Château de la Pompe uit mijn camelbag overdag. En dan maakte ik me vandaag de bedenking …… Ja het is wel verdomd zwaar om met zo’n rugzak rond te zeulen maar dat is iets waar ik zelf heb voor gekozen. Ik heb ooit een documentaire gezien op de National Geographic over een dorpsgemeenschap ergens in een exotisch oord die om den brode zwavelblokken moesten winnen. Waar het was ? Ik denk in Zuid-Amerika ergens. Alleszins niet in België. Op hun blote voeten, de giftige zwaveldampen trotserend moesten die mannen blootsvoets duizenden meters een berg opklauteren om die zwavelblokken uit te houwen. In een mand, tot 50 kg volgeladen moesten die sukkelaars dan terug de berg af. Wel, vergeleken met wat die kerels doen is dit peanuts. ’t Is een les in nederigheid,erg verrijkend. In Chartres heb ik mijne hoed laten liggen, das na mijn mes het volgende dat ik kwijt ben gespeeld. Ik ben nog teruggegaan maar den hoed was repen snijden. Ik ga voor een klakske zien morgen. Ik ga de tent sluiten nu..
Morgen weer een schoon toerke in’t verschiet. Cloye sur Loir. 

Wat denk je er zoal van Ralph en Charlie …. Deze is voor jullie.



Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: