Pagina's

zondag 29 juli 2012

° etappe 26 - 26km naar St. Maure de Touraine

Halfacht wakker. Rustig opgekraamd maar ik kreeg mijn tent niet droog. Rond 9 uur was alles ingepakt en hup, weg ermee. Het weer beloofde mooi te worden maar later op de dag kwam de zon er toch niet door. Omdat het zondag was besloot ik om te stappen langs de D910, een hoofdweg. Er rijden minder of bijna geen vrachtwagens dus om geen extra kilometers te moeten stappen was dat een goede optie. Er liep nochtans een GR route maar dat zouden een 7 à 8 kilometers extra worden. 
Voila, weldra is het Departement Indre et Loire ook al doorkruist. Een mooi stukje Frankrijk doordrenkt met verwijzingen naar een groots verleden waar kastelen, grootgrondbezit , adel, middeleeuwen en ga maar door er getuige van zijn. Sjiek land met alles er op en er aan. Behalve de voetpaden. 


                                              Les deux écoles - Sardou


Dans le Lot et Garonne on bouffait du curé. 
On priait la Madonne le dimanche en Vendée. 
Des cayous de Provence aux Chateaux d’Aquitaine. 
On chantait la Durance, on pleurait la Lorraine. 
Dans le Rhone et le Somme on chassait les abbés.
On plantait dans Narbonne des croix de St André. 
Des sommets du Jura aux jardins de Touraine. 
On pleurait la Savoye, on chantait la Lorraine. 

Uit les deux écoles van Sardou. 

Het is verplichte leerkost die “Vaderlandse Geschiedenis” hier in Frankrijk. Zeker de periode van de grote koningen doet hun neus krullen. Volgens mij de oorzaak van dat vleugje chauvinisme waar een Fransman zelden van moet blozen. 

Een petje, dat was ik immers kwijtgespeeld, moest ik vinden. In Sorigny heb ik er eentje gevonden en dat zelfs op een zondag. In een intermarché. Toen ik buiten mijn boodschappen aan het schikken was in mijn rugzak kwam er een duo fietsers met pak en zak aangefietst. David en Corry, 2 die-hards uit Rotterdam die terugkwamen van Compostela. Fijne mensen van mijn ouderdom, leuke babbel mee gehad. Je moet het verdomme maar doen hé met 2 pedalen meer dan 5000 km fietsen. Ze waren, net zoals Jean en René zinnens waren, via de Camino del Norte teruggekomen. Erg zwaar zei David die Noordroute. Je denkt het gehad te hebben na de Pyreneeên maar nee hoor zo repliceerde hij. De eerste week heb je een zere kont maar daar bijt je je ook door. Châpeau. Blog en e-mail uitgewisseld, binnen 14 dagen zitten ze terug in Rotterdam. 3 maand zijn ze onderweg geweest. Behouden thuis David en Corry ! 

Tussen Sorigny en St Cathérine de Fierbois lag er een das in de berm. Het beest was aangereden door het verkeer. Zonde van het beestje, ze zijn al zo zeldzaam. Ik heb er een fotootje van genomen. Bright eyes …. Triest die onschuldige slachtoffers. 

t Stappen ging vlot vandaag, niet te warm maar wel een stevige wind op kop. Wel is het zo dat als je even een rustpauze neemt en je de draad terug opneemt dat dan de stramheid toeslaat. Dat is de ouderdom denk ik. Die fietsers klagen er ook van. Na een minuutje is dat over en gaat het weer vlotjes. 
Even dacht ik dat het zou gaan onweren want in een mum van tijd was de hele hemel bedekt met van die dreigende donderkoppen. Loos alarm, het is mooi droog gebleven. De wind is gaan liggen nu en ik ben zojuist even buiten geweest en de hemel in het Noorden is helemaal roodgekleurd met flarden donkere wolken doortrokken. Een bangelijk zicht is dat wel. 
Morgen stappen we naar les Ormes, een kort stukje van ongeveer een 16 km. Gewoonlijk wordt het ietske meer als ik een stukje GR tegenkom. We zien wel. 
Ik zit al aan etappe 31 van mijn reisschema. 5 etappes ingelopen. ’t Avanceert goe zou ik zeggen. 

Stillekes gaan slapen nu is de boodschap. 

Cesky Krumlov in Tsjechiê, San Vicente de la Barquera in de Picos d’Europe Spanje, Etretat in Normandiê, Thurö in Denemarken, Delft Nederland enz. , allemaal bestemmingen waar ik vandaag in gedachten zat. Plaatsen die ik bezocht heb met de motor samen met mijn maat Theo. Deze was voor jou maat, waar je ook ergens zit … tussen de sterren, de hemel, misschien wel de Elyzeese velden of het Walhalla ? Pak aan !




Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: