Pagina's

donderdag 9 augustus 2012

° etappe 37 - 34km naar Saintes

Oei, als ik mijn blog herlees van gisteren moet ik toch een beetje blozen. Zoveel agressie, dat moet een slechte indruk nalaten. Zo ben ik helemaal niet en vandaag heb ik het waarom proberen te achterhalen. Ik vrees dat de rijstijl van de Fransmannen er een beetje debet aan heeft. Soms, zoals vandaag ook, wordt je gedwongen om een stukje op de departementale wegen te lopen. Hoe vlugger ik er weg kan hoe beter. Het is erg risky en als de zoveelste chauffeur je een aap laat schrikken wordt je een beetje chagrijnig. Ik ga proberen die kolère op een andere manier te ventileren.

Vanmorgen was het 9 uur wanneer ik mijn veters dichtknoopte. Volgens mijn Google Maps plan was het 27 km tot in Saintes. Echter langs de D150, bijna recht op recht. Na een goeie 3 km de afslag naar Véron genomen om via de GR route aan te belanden op het Jacobspad in Le Douhet. Onderweg heb ik een potje gekookt aan zo’n openluchtwasplaats, midden in het bos van Juicq. Beetje pootje baden ook om wat verfrissing te krijgen tot ik zag dat het vol bloedzuigers zat. ’t Was gedaan met pootje baden. 

Pffft,dat was een loodzware dag vandaag. ’t Is nu 8 uur ’s avonds en het kwik duidt nog 30°C aan in de schaduw. Steile hellingen, brandende zon, onverharde paden vol keien en geen mens mijlen in het rond te bespeuren. Vandaag kan ik nog eens in een Pelgrimsrefuge slapen. Ik moest me haasten om voor 7 uur binnen te lopen of ik kon het schudden en naar een camping uitwijken. 

Probleem met de gites en refuges is wel dat je er geen WiFi hebt. Ik zou graag alle reacties goedkeuren, foto’s uploaden en een antwoordje sturen naar de inzenders. ’t Komt er aan, ik kom mss morgen een Mac Donald tegen of zo en dan kan ik dit regelen. Ondertussen wil ik allen die me iets toestuurden, hetzij in facebook of mail of via mijn blog hartelijk bedanken voor dit steuntje.

Groot nieuws ! Vanmorgen smste mijne maat dat hij aan zijn laatste 20 km begon. Rond 3 uur vanmiddag smste hij nog eens …. “Jan ….. Ik ben er !!!! Ik heb voor jou al plaats besproken, je voorganger Pelgrim. Ik werd er gelijk stil van. Langs deze weg nog eens een dikke proficiat Marc. ’t Is hem gelukt, ik ben er erg gelukkig om. 

Aangekomen op de refuge …. Korporaal niemand en de madam had me verzekerd dat er tot 7 uur iemand zou zijn. Dan maar terug gebeld en dan is die madam me een sleutel komen brengen. Geregeld ! De refuge is gemaakt uit een aanbouwsel aan de St Eutrope kerk. ’t Is hier goed fris, 6 bedden, een douchke en in de ijskast ligt er zowat het één en ander dat ik mag gebruiken. En ik heb de refuge voor mij alleen. Als je wil afkomen : Rue St. Eutrope nr 11 in Saintes dan bouwen we een feessie ! 
Ik kreeg van die madam ineens alle adressen van de refuges tot aan st Jean Pied de Port. Van hieruit zou het nog 434 km zijn tot in Roncesvalles, de eerste stop in Spanje. Dankuwel madam, dat kan nog van pas komen. 
De stenen met de schelpindicatie voor de Jacobsweg werden vanuit de parochie hier aangebracht. Morgen kan ik ze volgen tot in Pons. Daar is de refuge ook al geregeld. Pons is 23 km ver. En vlak, zo vertelde er een bezoeker hier op het kerkplein. t‘ Komt gelegen want vandaag was het loodzwaar. Zulke etappes loop je niet 5 dagen na elkaar. Anderzijds weeral een goeie oefening. Ik ga vlug een douchke nemen zie en heel vroeg gaan slapen. Ze gaan me niet moeten wiegen. 

Tot morgen in Pons of tot straks als je even wil binnenwippen.



Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: