Pagina's

woensdag 29 augustus 2012

° etappe 56 - 22km naar Zubiri

Mooie etappe vandaag. Toch nog wel lastig vanwege de steile afdalingen en nog 1 heftige klim. Vanmorgen ben ik rond 7 uur vertrokken in Roncevalles. De verbouwde abdij is in beheer van de Nederlandse stichting van de St. Jacobsvrienden. Zij pachten de ganse abdij en ik moet bekennen dat ze er werk van hebben gemaakt. Een 7 tal hospitaleros, allemaal Nederlanders, doen hun uiterste best om de boel in goede banen te leiden. Verzorgd, netjes en een doelmatige organisatie. 

Vandaag heb ik gestapt met een Frans - Luxemburgs koppel uit Luxemburg en een Canadees Pascal. Pascal schat ik hooguit 21 jaar. Verbazend hoeveel jonge mensen deze tocht alleen maken. Ik ben ook nog Christian tegengekomen. Een 70-er die vertrokken was vanaf de Mont - St Michel. JC had me over hem al verteld. Ook een erg sympathieke figuur maar ik denk dat hij hij tot in Larasoana is doorgestapt. 

Doorgaans waren het bossen waarin er gelopen werd. Erg mooi en onderweg ben ik een monumentje tegengekomen voor een Japanner die het loodje had gelegd op zijn tocht. Je komt allerlei nationaliteiten tegen tot zelfs mensen uit Taiwan. Hier in Zubiri heb ik een albergue op de kop kunnen tikken voor 15 euro ontbijt inbegrepen. Eerst was ik naar de refugio municipal gegaan maar dat sprak me niet erg aan. Erg rommelig en gezamenlijke douches. Ik denk dat je over elkaar moet kruipen om tot je bed te komen.

De hospitaleros in Roncevalles zijn niet erg goed gezind op de mensen die zeer vroeg vertrekken. Het geeft blijk van een soort egoïsme. Ze maken iedereen wakker met hun bagage en hun enige doel is op de volgende stop een zo goed mogelijke slaapplaats te vinden. Ze worden met een scheef oog bekeken door het gros van de pelgrims. 

Morgen staat Pamplona op het programma. Misschien blijf ik er een dagje langer. Burgos en Leon misschien ook wel. Hoe langer hoe meer zie ik hier kreupele mensen rondlopen ocharme. Het is echt meelijwekkend hoe je hen ziet voortstrompelen op hun tocht. Het is echt gekkenwerk om hier onvoorbereid aan te beginnen. 
Seffens ga ik nog een pelgrimsmaaltijd nemen. 12 euro, meer kost zoiets doorgaans niet. Morgen zijn we er weer, ik zal laten weten hoe het gesmaakt heeft. Ik heb nog een serieke fotokes toegevoegd. Volgens mij zijn het de mooiste van allemaal : Van St Jean naar Roncevalles, een indrukwekkende stapervaring. Los door de Pyreneeën, de grensoversteek met Spanje en over de col Lepouder 1450 meter hoog. Een sublieme ervaring. Onvergetelijk. tot morgen in Pamplona. Ik ga er nog een kaartje opsturen naar het thuisfront. 

Deze tocht gaat naar onze Koeke. 

reacties (1) 
Proficiat Jan, 
chapeau, ge zijt er bijna . Als jij zo verderdoet zie ik je nog te voet terugkomen....via de Alpen misschien :-;-) 
29-08-2012 om 00:28 geschreven door Gaston



Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: