Pagina's

maandag 20 augustus 2012

° etappe 48 - 24km naar Onesse Laharie

Mijne Franse maat Jean Christian was er om 6 uur uit en om 7 uur stond Jacques daar al met zijnen déjeuner. Toffe mensen daar in Labouheyre. Koffie en geroosterde broodjes met zelfgemaakte confituur en een glazeke fruitsap. Meer moet dat niet zijn. 
Jean Christian was al vroeg op pad en na een halfuurtje ben ik ook opgestapt. Jacques ging ervoor zorgen dat mijn overtollige bagage bewaard bleef zodat ik die na mijn reis bij hem kan komen oppikken. 
Met zo'n 6 kilo bagage lichter en de 9 kilo die ikzelf ben afgevallen ging het stappen heel wat makkelijker. Het scheelde aanzienlijk. Ik verschoot me een ongeluk dat ik aan een gemiddelde van 4,6 km/u stapte. Direct wat kalmer aan gedaan en eigenlijk wandelend heb ik mijn 24 km uitgelopen. Mals regenbuitje gehad in de morgen en een mooi stuk gestapt door de Landes tussen Escourses en Onesse. Los door de bossen op los zand. Na de middag begon de zon te branden maar ondertussen zijn we dat ook al gewend. 't Wordt een beetje een routine. 

De gite waar ik terecht ben gekomen was de atelier van de hoefsmid van het dorp. Au Caule zo heet de plaats hier. De bazin is nogal een kordate madam maar toch heel bezorgd. Drinken, airco, propere handdoeken enz. Ik vind het best gezellig in zo een gite. Bij mijn aankomst zat Jean Christian zijn knoppen aan zijn broek te naaien en was het Canadese koppel een douchke aan het nemen. JC had ondertussen al de televisie gerepareerd want daar kwamen volgens hem alleen maar blauwe en rode kleuren door. In zijn actieve leven was hij televisie hersteller. Later kwam er nog een Spaans koppeltje bij dat ik onderweg was tegengekomen. Ook zij liepen de Camino maar in omgekeerde richting. 't Is zo eens iets anders.
Een vrij rustige dag al bij al. Ondertussen heb ik van die Canadees gehoord dat er een stop tussen St Jean Pied de Port en Roncevalles is bijgekomen. Hij gaf me de raad daar te stoppen omdat het er zo mooi is. Als je anders de ganse dag loopt heb je niets aan de prachtige omgeving. Ik neem het nog in overweging. Het is trouwens geen koers hé. Morgen wordt het Taller. In de ' Mairie' moet ik om een digicode. Als ze gesloten is kan je in de lokale kroeg terecht. We trekken onze plan wel. Ik ben benieuwd wat de gastvrouw in haar potten heeft gestoken. Sebiet roept ze 'A TABLE'



Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: