Pagina's

zaterdag 4 augustus 2012

° etappe 32 - 22km naar Couhé

Yves de campinguitbater was een merkwaardige kerel. Een man met een hart voor pelgrims. Toen ik er gisterenavond aankwam moest ik uitgebreid kennis maken met zijn internetsite. Hij had die site helemaal zelf ontworpen met het doel zijn kleinkinderen vertrouwd te maken met de geschiedenis van zijn familie. Een grootoom die generaal was, een grootvader die, naar zijn uniform te oordelen, bij de zouaven gediend had en een been mankeerde. Afgeschoten in '14-'18. Een heel verhaal over hoe ie het overleefd had. Zelf had hij opzoekingen gedaan naar de manier hoe. Een militaire dokter had de aders van een strijdmaker aan die van zijn grootvader genaaid en zo een bloedtransfusie toegediend. Yves had opzoekingen gedaan en tot zelfs een foto van die strijdmakker op de kop getikt. Naam en toenaam van de dokter stonden ook vermeld. Jammer genoeg had die éénbenige grootvader geen geluk in het oorlogsgeweld want in 40-45 had den Duits een bom op zijn huis gegooid en ditmaal had hij het niet overleefd. Je moet verdorie maar pech hebben in je leven. Heel interessante kerel die Yves met een grote voorliefde voor geschiedenis. De Franse vooral !

Vandaag zonder muziek gestapt. Ik wilde nog een airke van Ramstein uitproberen als marsmuziek maar ik vreesde dat ik achterstevoren zou gestapt hebben. Niet dus. Rond 10 uur opgestapt na eerst de pogingen van Lieve te hebben gadegeslagen van hoe je zo een opvouwtent terug opbergt. Geen sinecure als je het mij vraagt en als je ooit overweegt zoiets aan te schaffen, laat de verkoper dan uitgebreid demonstreren hoe je eraan begint. De dames uitgewuifd en daarna het veld in. 

De GPS leidde me langs een te grote omweg en zoals eerder vermeld verkoos ik een route dwars door de velden. Wist ik veel dat die route leidde naar het gevang van Vivonne. Een immens complex met 2 wachttorens. De wind stond in mijn richting en ik denk dat de gevangenen gelucht werden. Ik hoorde niets anders dan roepen en gore taal brullen. Niet meer of ik werd gefilmd. Wat heeft daar in dat godvergeten veld iemand immers iets te zoeken ? 

De velden werden afgewisseld met wondermooie dreefjes en met een beetje verbeelding kon je je zo Lamme Goedzak uit de Tijl Uilenspiegel verhalen voor de geest halen. Lamme gezeten tegen een boom temidden van vlaaien, kruiken wijn, worsten en borden rijstpap, rustig een pijpje smorend en kringetjes rook de lucht inblazend. Geweldig mooie natuur gezien vandaag. Het weer viel erg mee alhoewel het een beetje drukkend werd naar de avond toe. Op de wegen krioelde het van de zwarte rupsen. Volop sjirpten de krekels en de landschappen weerspiegelden een zalige rust. 
Rond 6 uur kwam ik op de camping aan. Een 4 sterren begot. Ik werd met een golfkarretje naar de kampeerplek gereden. Ik ben benieuwd wat ik morgen moet betalen. Ik dronk er een Leffe en moest 4.60€ betalen. Hadden ze er nog groseille bijgekieperd op de koop toe en dat zonder ik het vroeg, de barbaren. Maar het is een zeer mooie camping. Als ik uit mijn tentje kijk zie ik los op een vijver bedekt met leliebladeren. Heel mooi en sfeervol. 

Vandaag heb ik veel moeten denken aan een dorpsgenote wiens man vandaag begraven werd. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Dat is een dogma dat in alle religie’s wordt gedeclameerd. Daar heb ik tijdens mijn tocht vandaag erg veel aan moeten denken en in vraag gesteld. Weze het de Islam, het christelijk geloof, boedhisme of noem maar op, volgens mij is het een lapsus die verdriet en miserie een reden van bestaan moet geven. Soit, dit dogma hoort niet thuis in een religie. Om het even dewelke. Dat was mijn conclusie. 

Morgen is het even ontnuchteren. De laatste 2 dagen waren eerder vakantiedagen. Korte tripkes van rond de 20 km maar morgen komen de serieuze kleppers eraan. Meer dan 30 morgen en de volgende schommelen er rond. Dat wordt even wennen terug. Aan het ritme van vandaag en gisteren heb ik de indruk dat ik wel naar China zou kunnen wandelen. Sssht, geen te grote mond opzetten, het zou kunnen verkeren. Had ik Bredero al eens niet aangehaald ?

Zo tot hier vandaag. Sebiet mijn wekkerke op halfzeven zetten zodat we er vroeg aan kunnen beginnen. Ik hoop dat ik vlug in slaapval. Het is hier op de camping nog volop laguerre met al die joelende kinderen. Ik word oud ! 

reacties (2)
blog van 4 augustus
Hallo Jan.  Bedankt om aan ons te denken op deze zware dag, we volgen jouw blog regelmatig Groetjes Marie-Christine en Marina
06-08-2012 om 20:47 geschreven door gazetshop.

hop

Leffe met grenadine is toch super lekker. Heb afgelopen dagen en vooral vandaag aan Marie Christine moeten denken, ik vind het zo erg en mooi dat je deze etappe aan haar hebt opgedragen. Je doet dat goed! 
04-08-2012 om 23:52 geschreven door severine van dongen




Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: