Pagina's

vrijdag 10 augustus 2012

° etappe 38 - 26km naar Pons

We zakken verder naar het zuiden ‘le Midi’ af. Met dat ik me gisterenavond zo heb moeten haasten om op tijd te zijn ben ik vandaag rond 6 uur opgestaan. Toch werd het nog 8 uur voordat ik ribbedie was. Alles op het gemakske, het scheelt dat je ’s morgens wat reserve neemt zodat je het iets rustiger aan kan doen. Althans das mijn mening. 
Op die St Jacobswegen hier kom je weinig volk tegen. Eigenlijk niemand en dus stap je enkel met jezelf. Kan je goed tot jezelf doordringen wat eigenlijk een beetje de bedoeling is van zulk een tocht. 't Was een mooie tocht vandaag. 
Ook een stukje départementale tot aan het militair vliegveld van Saintes Thénac. Deze keer was er wel een fietspad voorzien op deze weg en naar Franse normen gemeten zelfs ruim. Ik heb me dus niet sappel gemaakt vandaag . Na dit vliegveld ben ik dan naar de St. Jacobsroute uitgeweken. Deze keer geen schaduw en 30° had mijne privaatweerman voorspeld. Préguilac, Berneuil en St. Léger doorkruist via de Sint Jacobsweg. Ik had gewoon maar de speciale St Jacobspaaltjes te volgen om in Pons te geraken. 

’t Was weer warm hoor ! Maar gelukkig stond er vrij veel wind zodat het nog draaglijk was. Maar deze keer heb ik een fotoke van de pekblazen op de weg genomen. Pons is een echte Pelgrimsstad. Op het grote rond punt in het centrum staan er 5 grote standbeelden van pelgrims. 
In het Office de Tourisme mijn digicode gaan halen om binnen te kunnen in de gite. Ja zeg, ik kreeg die deur niet open en dat office de tourisme was natuurlijk al gesloten. Ze hadden er vergeten bij te vermelden dat je een stevig duw moest geven tegen die deur. Een brave buurtbewoner maakte me er attent op. Nette gite. 8 bedden, grote tafel, douche en veel ruimte temeer omdat ik ook hier helemaal alleen ben. Gene klap of niks. Kan ook eens geen kwaad dan kan je er vroeg inkruipen. Morgen sta ik om 6 uur op. Tegen dat de hitte eraankomt heb ik al wel wat kilometerkes gelopen. 

’t Is stil met de ontmoetingen de laatste dagen. Misschien terug die campings opzoeken. In de gite van Saintes was ik nummer 354 die dit jaar langskwam maar daar was ik ook alleen. Sebietekes ga ik de stad in. Volgens die gast van het toerismebureau is er iets verder een café-restaurant waar er wifi is. Ik kan er misschien terecht om mijn fotokes te uploaden. 

Voor morgen twijfel ik nog tussen Mirambeau en Nieul le Virouil. Mirambeau is camping en verder. Nieul is een gite, iets dichter en al gereserveerd. ’t Zal ervan afhangen hoe laat ik er uit kan morgenvroeg. 

Voilà, ik ben terug. 

Warm dat het is buiten. ’t Is net of er een stoomlocomotief door de straten is geraasd en zijn gloeiende stoom tussen de huizen heeft gestrooid. Nog gauw wat fotootjes genomen van het oud pelgrimshospitaal hiernaast en ik heb dan maar terug mijn blog geopend. Op dat hospitaal is er een houten bord geplaatst dat aanduidt dat Santiago de Compostela nog 1183 km ver is. ’t Begint te korten. Die WiFi in het café …. Teute Gerard, met een code zolang als een Ikea catalogus geraakte ik er niet in. Maar ik heb er heel goed gegeten. Voor maar 20€. Escargots Charentaises (Eigenlijk maar slakken met spaghettisaus), een eendeborstfileke met frietjes en ratatouille, een half literke ‘pichet blanc’, een kaasschotelke en een Ile flottant. Ik moet zeggen dat die tent stampvol zat. Die zaken floreren hier goed. Zelfs heelder gezinnen met kinderen komen hier eten. Dat vind je nergens bij ons voor die prijs. Geen tafeltje was er nog vrij toen ik doorging. En een heel lief diensterke met een draken-tattoo in hare nek. De koffie kreeg ik gratis van haar omdat ik pelgrim was. 

Naast me zat er een koppel met 2 zoontjes die duidelijk last hadden van de warmte want ze waren behoorlijk lastig en hangerig. Toen de man me vroeg of de Ile flottant lekker was, moest ik even naar mijn woorden zoeken wat hem meteen vragen deed stellen. Heel de uitleg gedaan van waar ik vertrokken was en ja, zo kwam het gesprek op gang. Madame was eerst enigszins geïnteresseerd maar toen haar man zei dat die ook zoiets ging ondernemen kreeg ik duidelijk de indruk dat ze daar niet zo happy mee was. Ik denk dat ze er nog eens goed moeten over klappen want aan het gezicht dat die madam trok te oordelen toen, denk ik dat het nog niet voor morgen zal zijn. Om de huiselijke vrede te bewaren moet men soms offers brengen. 

Ik denk dat ik ga afronden, morgen wordt het Mirambeau op een camping. Waarom moet ik anders die tent nog meesleuren ? Ik hoop dat mijne weerman er een fris windje bijgeeft morgen. ’t Is weer een serieus tripke van rond de 30 km’kes. Den 10 uren hond is al gepasseerd. Satelietontvangst heb ik ook al niet, morgen onderweg posten.



Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: