Pagina's

zondag 26 augustus 2012

° etappe 54 - 22km naar St. Jean de Port

Leef alsof alles wat je liefhebt bij je is 
In die vreemde kamers, elke nacht 
De gedachte wat men ervan zal vinden 
Is een zorg minder en ik lach 
Straks zal ik hun vertellen 
Waar ik was en wat ik heb gedacht 

In Ostabat was het gisteren het dorpsfeest. Le Mesguy moet de moeite waard geweest zijn maar ik ken mezelf. Als het te plezant wordt kan ik moeilijk naar huis ... euh de gite. Ik had dan al uitgebreid geapperiefd dus ik liep een risico. Dat was nu eens echt een boerendorpje. De gite zelf was eeuwenoud maar zeer goed onderhouden. 

Onderweg had ik een gerookte kip gekocht van 2 kilo. Ik heb die nog uitgebeend als snoepke voor de medepelgrims. 't Werd een rustige avond. Om 10 uur naar bed zoiets en om 6 uur eruit. 

Van Ostabat naar St Jean Pied de Port is het 20 km maar als je de pelgrimsroute volgt iets meer. Vanmorgen nog afscheid genomen van JC, een fotootje en 'on se reverra'. Toffe pee, weeral een afscheid dat je raakt. In St Jean zou hij de trein nemen richting Bayonne en zo naar La Rochelle. Weer een adres om op verlof te gaan. 

Ik heb me bijna een breuk gelachen met Rénand, die Elzasser. Hij had een aparte manier om de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruiker onder de aandacht te brengen van die Franse wegpiraten. Die had, je gaat het niet geloven, een heus verkeersbord op zijn rugzak gemonteerd. Een gevarendriehoek. Koddig zicht maar hij trok er zich geen knijt van aan. 

Onderweg naar St. Jean Pied de Port kwam ik in de bergen een boerinneke tegen die achter haar 4 koeien aanliep. 2 pelgrimmes, die iets voor mij liepen, hadden besloten om het hek van een wei open te laten nadat ze zich er geïnstalleerd hadden voor hun middageten. Ik zei nog bonjour tegen dat boerinneke maar merkte dat ze eigenlijk in paniek was. Na een minuutje of 3-4 keek ik om en zag ik dat ze die koeien terug had kunnen drijven maar nu riskeerde ze weer dat die beesten de weide voorbijliepen. Met mijn wandelstokken gespreid, in 't midden van de straat heb ik me opgesteld zodat de weg versperd werd en de aanstormden beesten terug de wei in konden. Dat boerinneke was er erg blij mee. "Mille fois merci" monsieur heeft ze wel 10 keer herhaald.. Daarna schoot ze in een Franse, of is het Baskische koleire tegen die 2 pelgrimmes. Hun reactie was : "Vous n'êtes pas aimable madame". Ik denk dat ze uit Parijs kwamen of zo. 

Ik heb genoten van de weidse vergezichten. Enig zo tussen de bergen stappen. Regelmatig een stevige klim maar dat kan hoegenaamd geen kwaad. St. Jean Pied de Port is voor een pelgrim dat wat Cape Canaveral is voor een raket. Hier worden de pelgrims gelanceerd. Met honderden strijken ze hier neer om hun eerste tocht te beginnen. Ik was wel een beetje bang om een goedkope slaapplaats te bemachtigen maar het viel mee. 8 euro moest ik betalen voor een overnachting in de gite municipale. Erg netjes, duidelijke richtlijnen en vriendelijke mensen maar het was echt een heksenketel in dat bureau. Ben er even later teruggekeerd om te internetten want daar was er gratis wifi. Fotokes upgeload en kunnen antwoorden op de vele reacties die open stonden. Ik kreeg een taske thee van de madam. 

Op de gite zelf heb ik kennisgemaakt met Scott, een Australier godbetert. Die was er aangekomen met 2 rugzakken. Ik wil die morgen zien vertrekken . Neenee, hij stuurt morgen een rugzak op ergens onderweg met propere kleren. Ieder heeft zijn manier om de camino te lopen. Daarjuist kwam ik hem nog tegen in 't stadje hier. Hij stond er op een brug in de zon zijn zonnecellen op te laden. "Have a nice afternoon" Ian. 't Zweet stond op zijn gezicht van daar in de zon te staan ocharme. Nochthans, die mannen moeten al het één en ander gewoon zijn met dat gat in de ozonlaag daar 'Down Under'.

Ik ga het hier bij laten. Hierover is er nog een La Boutique du Pélérin et du Randoneur. Even gaan kijken of ik er nog een paar goeie kousen kan op de kop tikken. Verdemme, nu ik er terug naar kijk zijn de blaffeturen dicht. Morgenvroeg dan misschien ?

Slaapwel 

reacties (3) 
Ha die Jan, 
Ik kan me ons gesprek over de toenemende drukte op het pad en de instelling van mensen waarover je spreekt helemaal voor me halen. Je beschrijft heel mooi wat het doet met je. Je komt niet meer tot je eigen bezinning, maar aan de andere kant leer je ook heel intens mensen kennen die je toch weer los moet laten. Ik denk dat het nog erger wordt. Ik had hier al een mening over gevormd en jij bevestigd dat. Als wandelaar zal je dit veel meer ervaren dan op de fiets. Jij houdt ons met jou belevingen en gedachtes in vakantiestemming en daar ben ik je heel dankbaar voor. Aankomende zaterdagnacht gaan we nog een week naar de Franse Alpen om iedere dag een bekende col uit de Tour de France te rijden. Een mooie afsluiter van dit fietsseizoen en gaan we ons weer zo'n beetje voorbereiden op de laatste etappes (2,5 week) van de Haute Route Randonee. Stiekem heb jij daar nu ook een stukje van gelopen bij Roncevalles. Heel veel liefs XXX 
30-08-2012 om 18:39 geschreven door Els en Rien 

oefenen

hoi Jan , uw vrouwtje is al aan het voorbereiden zenne om de laatste 10 km samen met u te gaan we gaan nu regelmatig samen wat km wandelen zo kan ze haar nieuwe schoenen al wat inlopen hé , ze wordt hier goe getraind ze ze zal met gemak 10 km meewandelen alleen wel niet te hard doorstappen dan hé , ze heeft wat kortere beentjes hé hahahah maar het gaat zeker lukken , ge telt al goe af amai , en heel prachtige foto's daar in de bergen , wees voorzichtig en tot binnen enkele weken ! groetjes karin 
29-08-2012 om 10:17 geschreven door vercauteren karin 

Hallo Spanje 

Hallo Jan, Fantastisch te lezen dat je in St-Jean bent aangekomen, en zo te lezen enkele fantastische maar zware dagen achter de boeg maar de natuur maakt zoveel goed hé Jan, jullie als stappers zullen nog meer genieten langs die landelijke wegen. Weer is er een mijlpaal in je toch met het bereiken van St- Jean Pied de Port, een mierennest van beladen pelgrimstoeristen, busjes die mensen droppen om dan de volgende dag hun eerste dag de bergen in te trekken op naar Roncevalles. Ik weet niet of je een rustdag gepland hebt, zoniet zul je als je dit verslag leest uw eerste lange bergtrip tot een einde gebracht hebben, ik hoop dat het weer u beter gezind is als bij ons, dat was afzien in de gietende regen en boven maar enkele graden. Jan geniet van het prachtige landschap en nu je in Spanje bent zul je gemakkelijker kunnen internetten, in bijna alle Albeurges zijn er één of enkele computers ook in de gewone café's. Ook zeker genieten van de menu del dia, altijd heel lekker voor weinig geld, en dan die uitstekende wijnen die er ook bijhoren. Jan, het ga je goed in Spanje, geniet, ontmoet, verbroeder en maak verdere contacten die je nooit meer los zullen laten. Proficiat man. 
27-08-2012 om 08:30 geschreven door Roger Vanwynsberghe



Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: