Pagina's

donderdag 27 september 2012

° etappe 86 - 17km naar Santiago De Compostela



Het drong niet tot me door vandaag. Na meer dan 2000 km stappen was dit de laatse etappe en het dringt nog steeds niet tot me door. Morgen moet ik niet meer stappen, het is over. Ik ga het missen en tegelijkertijd ben ik blij dat het gedaan is. Het is wel geweest. Ik heb gevonden wat ik zocht, alles is in balans nu.

Mooie dag vandaag. Sint Jacob had voor een mooi weertje gezorgd en mijne kater was er dan uiteindelijke nog ne schone. Goed kunnen doorstappen vanmorgen onder een stralend zonneke. Mijn rugpijn was ook over. Te scheef gelopen gisterenavond met dat stuk in mijn ..... 

Onderweg Filip leren kennen. Een jonge leerkracht die met een 30 tal leerlingen een stuk Camino vanaf Sarria liep.
Geweldige prestatie ! In zo'n jonge kerels zit 'poeier'. Dat de doemdenkers over de hedendaagse jeugd maar eens even de confrontatie aangaan met hen. Chapeau  toffe gasten en even toffe leerlingen !

Bij de klim tot het pelgrimsgedenkteken zaten deze jonge gasten samen met hun leerkrachten in het gras. Ze waren al voor me uitgelopen. Toen ik hen voorbijliep kreeg ik een spontaan applaus en ... komaan Jan ... hoi hoi. Zoveel emotie ... Dankjewel leerlingen van vergeef me welke school, jullie zijn top !

Om 4 uur in de namiddag kwam ik het plein opgestapt. Het was even emotioneel voor me toen ik daar op het plein voor die kathedraal stond. Veel pelgrims die daar al hadden postgevat. De éne wat meer emotioneler dan de andere. Vraagje ... mag een man een traantje laten ? Het werd me even te heftig. Sorry hoor maar het was me echt te hevig toen ik die plein opstapte. Bij mijne maat rolden de tranen ook over zijn wangen. We hebben niks gezegd maar elkaar goed vastgepakt. Onbeschrijflijk wat zoiets allemaal in je los maakt. Ik, die de grootste scepsis hanteer in dergelijke zaken ... awel ik sta verstomd van mezelf.

In Santiago heb ik buiten het afhalen van mijn diploma en een kort bezoekje nog niet veel uitgehaald. Ook hier in Santiago was het prijs om een albergue te vindn, pfffft ik kan het me niet meer aantrekken .... er valt altijd wel iets uit de bus.

Lynn had ik nog graag teruggezien. 't Was 4 dagen geleden. En is het allemaal toeval ? Dat bestaat niet heb ik ondervonden. Lynn had elke dag in haar dagboekje geschreven dat ze mij en Christian terug wou gezien hebben vooraleer ze terug naar Florida trok. Er lopen hier 50.000 mensen in de straten en ja , zit Jaakske er voor iets tussen ? In 't laat hebben we Lynn terug ontmoet zodat we morgen dan toch een mooi afscheid konden fiksen.

Morgen ga ik naar de pelgrimsmis in de kathedraal. Ik moet immers mijn beloften naleven.Mijne speciale paternoster weet je nog ? ..... De pompiers in Beaumont, de politiepatrouille in de banlieu de Paris, die lieve mensen uit Lisle, de gazettenmadam uit Albert. In deze mis zal ik ook alle mensen treffen die mijn camino zo waardevol hebben gemaakt. Ik ben echt moe nu.


Dankjewel vrouwke dat ik deze droom heb kunnen waarmaken. Dankzij jouw steun. Het was een dag volgeladen met emoties en ik heb het kunnen waarmaken. Die hoop stenen daar in Compostela dat men een kathedraal noemt heb ik vandaag gezien, Je hebt deze Camino met me meegelopen. Ja het was tot op het bot soms maar dat was nodig, ik hield ervan en ik heb er een onvergetelijke herinnering en een hoop levenslessen aan overgehouden.

reacties (5)
mooi amai, 
ik ben echt ontroerd door je tekst van de laatste etappe, zo mooi... het klinkt misschien stom, maar door je weg naar Compostela heb ik ook dingen geleerd... nooit opgeven en leren relativeren... xxx kijk ernaar uit je terug te zien 
28-09-2012 om 20:09 geschreven door Severine 

mooi amai, ik ben echt ontroerd door je tekst van de laatste etappe, zo mooi... het klinkt misschien stom, maar door je weg naar Compostela heb ik ook dingen geleerd... nooit opgeven en leren relativeren... xxx kijk ernaar uit je terug te zien 
28-09-2012 om 20:09 geschreven door Severine 

Nen dikke proficiat Jan, P
Proficiat, nu doe ik zeker mijn petje af. Toen je me vooraf vertelde wat je ging doen dacht ik, dat gaat hem nooit lukken, maar ik heb mijn mening moeten herzien. Geniet nog van je overwinningsroes, je hebt het verdiend. Ik ga je blog missen. Tot binnenkort. 
Groeten 28-09-2012 om 14:07 geschreven door Chut 

De weg is het doel 
Dag Jan, Een dikke proficiat met het welslagen van je pelgrimstocht! Je blog is leest als een boek (beter dan Paulo Coelho!). We zien je weldra in de Meermin. Behouden terugreis Buen Camino! 

Walter Gijsels 28-09-2012 om 13:35 geschreven door walter gijsels 
  
super 
er zijn op dit moment geen woorden Jan voor wat jij hebt gepresteerd. daarom alleen S U P E R J A N ! ! ! tot een van deze dagen 
28-09-2012 om 07:38 geschreven door Roger Vanwynsberghe




Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: