Pagina's

zaterdag 1 september 2012

° etappe 60 - 21km Los Arcos

Onze Canadese pupil heeft vanmorgen besloten om alleen te stappen. Op enkele dagen tijd is hij enorm losgekomen. Ik denk dat hij gisteren ergens onderweg heeft kennis gemaakt met het één of ander meisje. Zo hoort het voor een jonge kerel ! 
Ik was enigszins content dat Cathy ook besloot om alleen te wandelen. Zo kun je beter tijd aan jezelf besteden en je eigen ritme bepalen. Met uit je ritme te lopen wordt je verschrikkelijk moe. Beter niet dus. De Christian en ik hebben een beetje hetzelfde tempo maar ik laat hem vooruit uitlopen. Ik vind het stukken beter zo. Hij trouwens ook. 

't Is raar maar ik had een radiootje en een I-pod meegenomen maar ik heb er helemaal geen behoefte aan gehad. Ze liggen trouwens in Labouheyre. Ik mis het niet. Estella is een vrij grote stad, ik had het me anders voorgesteld. Een pelgrimsmenuutje voor 10 euro gaan eten. Vrij goed. Een Baskisch vissoepeke, een schotel gebakken ansjovisjes en een creme glaceke. 't Heeft me goed gesmaakt. 

In Irache na een goeie 4 km lopen ben ik dan toch nog de wijnfontein tegengekomen. Ne goeien beker laten vollopen met rode wijn en hijsen maar. Deze fontein wordt gemonitord door een webcam die je op internet kan vinden : www.irache.com . Je ziet er al de pelgrims die passeren er aan den tap hangen. 

Wow, de camino vandaag was er een hele mooie. Berglandschap met hoge pieken op de achtergrond. Niet te steil omhoog of naar beneden. Ik ben vandaag toch tot op 700 meter geklommen van een 450 meter in Estella. Het eerste gedeelte door een heel dicht bos, daarna brede onverharde wegen die gracieus tussen het berglandschap door slingerden. Onderweg wilde vijgen geplukt en braambessen. Ik hoop dat de darmkes niet gaan reklameren. Veel fotokes genomen onderweg ook. 

De albergue hier in Los Arcos wordt uitgebaat door Vlamingen, Annemie en haar man, van het Genootschap van Santiago de Compostela. Sobere albergue maar netjes. Dit keer heb ik buiten de Christian en een Spanjool nog een Finse roommate, Marie Hélène. Een fysiotherapeute uit de buurt van Helsinki. 30 kg bagage heeft ze bij. 't Is nog maar haar 2de dag. Ze spreekt al van een hele hoop weg te gooien. Ook was ze verbaasd dat de kamers voor dames en mannen niet gescheiden waren. Lachend zei ze er bij dat dat in Finland wel het geval zou zijn alhoewel ze in een Finse sauna allemaal in hun Adam en Evakostuum rondstesselen. 

Om 8 uur is er een pelgrimsmis in de kerk hier. Je kan er de pelgrimswijding krijgen. Ik heb ze al gehad en misschien als je ze 2 keer krijgt bega je een zonde tegen de gulzigheid . Ik ga misschien wel eens even kijken want ik moet nog gaan eten ook. Morgen stap ik naar Logrono, een kleine 30 kilometerkes. Das weer eventjes aanpassen na die enkele korte stukskes van de laatste dagen. Een gemakkelijke etappe zo vermeld het boekske maar wel lang stappen over met beton geplaveide voetpaden. Ik ben curieus. 

Dit was het voor vandaag. Ik ga zien wat de pot verschaft seffens. 

Vandaag werd er gestapt voor een lieve vriendin



Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: