Pagina's

dinsdag 4 september 2012

° etappe 63 - 21km naar Santo Domingo de la Calzada

De hospitaleros in Najera waren superlieve mensen. Vriendelijk, correct en erg behulpzaam. Vanmorgen bij het verlaten van de albergue kwamen ze persoonlijk een Buen Camino wensen. Tof en tegelijkertijd prijzenswaardig dat mensen zich met zoveel enthousiasme dit vrijwilligerswerk op zich willen nemen. Vroeg vertrokken verdorie, 't was nog donker begot. De straat voor de albergue was al bezaaid met pelgrims. Waar ze allemaal uitkwamen, ik heb er geen verklaring voor. Volgens mij uit de riolen. En er zijn er bij die poteren !!! Met mijn eigen ogen gezien. Stukken met de lijnbus afleggen of mee met een bagagetransport rijden naar een volgende albergue. Die Taiwanezen namen zelfs een taxi. Ja zeg, als je zo begint .... stop er dan mee en ga in het park wandelen. Gisteren was er iemand om 1 uur al binnengelopen na 32 km. Das jezelf bedriegen, bah. 

Stukken beter vandaag de etappe. Terug mooie glooiende hellingen, berglandschappen en weinig asfalt. En onderweg de Christian maar druiven plukken van de Rioja. Ik denk dat er enkele hectoliters minder op de markt gaan komen. Echt lekkere druifkes. Heel klein en de trossen hangen erg laag tegen de grond aan de wijnranken. Prachtige uitzichten op die erg verzorgde wijngaarden. 

Onderweg in Cirinueja ben ik op een bus vol met Belgen gebotst. 't Is te zeggen er werd daar een bus met Belgen gedropt. Deze liepen een 10 km Camino waarna de bus hen naar Burgos bracht waar ze nog eens 10 km zouden lopen en zo een paar keren tot in Santiago. Een hoop lolbroeken die lading. Echt gezellige mensen die zich uitstekend amuseerden onder elkaar. De buschauffeur trakteerde mij en mijne maat op een koffie. Ik heb me weeral betrapt op het te vlug te oordelen over de mensen die deze manier van de Camino lopen. Foei toch, zal ik het nooit dan afleren ? Ik was boos op mezelf en beschaamd tegelijkertijd. Deze mensen waren allemaal kankerpatienten die aan de beterhand waren en onder dokterstoezicht korte stukjes liepen. De camino die ze reeds gelopen hebben is 1000 maal zwaarder geweest dan de mijne. En nog zoveel plezier hebben en tegen het leven kunnen lachen. Hoedje af ! 

Gisteren heb ik nog een fijn smske gekregen van een vriendin. Samen met haar vriendin rijden ze eerstdaags naar Scherpenheuvel met de fiets. Op een goede afloop voor mijn camino gaan ze voor mij een bougieke aansteken. Ik werd er eventjes stil van. Txs ladies.

Een kameraad van me heeft me een adreske van een restaurantje gegeven in Santo Domingo hier. Los Cabaleros, de uitbaters zijn kennissen van hem en ja, als ik kon, dan moest ik hen even de groeten doen. Ik stuik daar sebietekes binnen zie ..... zien dat we wat van de prijs kunnen afpingelen. Vooraleer het restaurant binnen te stuiken ga ik even naar de kerk. Daar zouden kiekens in rondlopen. Dat moet ik zien. 

Morgen trekken we naar Bellorado, middellang stukske of is het middelkort ? . Nog 550 km tot in Santiago staat er hier op de gevel van de albergue maar ik loop verder door naar Finisterra. Daar eindigt eigenlijk de Camino. Daar gingen vroeger jaren de pelgrims hun kleren verbranden. Op die manier verbranden ze symbolisch hun oudere leven om het nieuwe te kunnen beginnen. Reden hiervoor is dat het zo stukken beter uitkomt om me te repatriëren . Heb er eigenlijk best wel zin in zo. 

Komt echt heel goed uit. Naar de Los Cabaleros nu ! 

Ankie dit stukje Camino heb ik voor jou bewaard en met overtuiging gelopen.

reacties (3)
dikke knuffel 
dank je wel jan. we lezen steeds met bewondering je blog denken aan je dikke knuf van ankie en henk 
09-09-2012 om 12:19 geschreven door ankie en henk 

groetjes uit België 
Hey Jantje, het gaat wel vooruit hé, het is alsof je gisteren vertrokken bent. Als je alle dagen je blogske leest is dat wel tof om volgen zene. We leven helemaal met je mee maar wij hebben dan geen vermoeide benen hé. Wat ik wel tof vindt is de mensen die je onderweg tegenkomt, stuk voor stuk fijne mensen, dat schept toch wel een band hé. Als je terugbent kan je de eerste maanden bij iedereen gaan logeren over de hele wereld hahaha. Nu niet meer opgeven hé, nog effe volhouden. Een superprestatie!!!! Al was het maar om Casteleyn een koekje van eigen deeg te geven.Wel tof dat Annick je gezelschap komt houden dat geeft extra moed. tot de volgende, groetjes Steve en Ingrid 
05-09-2012 om 11:17 geschreven door Steve en Ingrid

overnachten 
auberge de perigrinos in Belorado is een aanrader Jan om te overnachten, het is er net en men kan er zelfs eten, wij hebben daar een heerlijke visschotel gegeten. Burgos is in zicht hé Jantje, prachtige stad met achter de kathedraal een heel moderne albeurge met een oude gevel. Het ga je goed makker, geniet er maar van. Groetjes Roger 
04-09-2012 om 19:27 geschreven door Roger Vanwynsberghe



Created with flickr slideshow.

Geen opmerkingen: